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Commonplace

Photographies : Tamsyn Adams, Sophie Feyder

 

Editeur:  Fourthwall Books

 

Textes : Tamsyn Adams, Sophie Feyder

Année: 2016

Langue: anglais

Format fermé: 26 x 22 cm

Format fermé: 26 x 22 cm

Couverture : Hardcover

Pages : 204

ISBN : 978-0-9922263-8-1

 

 

 

 

 

 

 

Résumé:

 

“Commonplace” is an imagined conversation between two very different South African family photographic archives. The first, dating back to the 1850s, is the album of a white rural family, built up over several generations. The second is the work of two black African photographers—father and son—who offered their services to the urban black, coloured and Indian residents of a small town near Johannesburg in the 1950s and 1960s.

Presented side by side, the people shown in these images are unlikely to have met each other. Yet in bringing the images from both collections together, a creative dialogue is established. Unexpected visual connections begin to emerge, suggesting the varied ways in which lives lived in different times and places might resonate with each other. This exercise in juxtaposition does not claim to transcend the political, but brings to the fore the unremarkable, commonplace details that make the political deeply personal.

Commonplace began as two separate doctoral research projects at Leiden University in which Feyder and Adams were considering the importance of private photographs for our understanding of the past and our changing relationships to it. Dwelling on the quiet, non-sensational, everyday stories taking place at the margins of—even in spite of—the ‘struggle narrative’, this book invites us to reconsider the ways in which we interpret such images and the histories they suggest.



Lieux Communs est un dialogue visuel imaginé entre deux remarquables collections de photos. Les deux collections appartiennent à deux familles sud-africaines, représentant deux couches de la société sud-africaine qu’à première vu tout oppose - que ce soit en termes de classe sociale, de ‘race’ ou de provenance géographique.

La première collection est le résultat de 150 années d’accumulation de photos au sein d’une famille d’agriculteurs blancs, les Fyvies, vivant dans la province du Natal. La deuxième est l’œuvre combinée de Ronald Ngilima et de son fils Torrence, tous deux photographes ambulants et autodidactes, qui dans les années 50 et 60 ont offert leurs services aux communautés urbaines noires, ‘coloured’ et indiennes d’une ville minière à la périphérie de Johannesburg. 

L’histoire se dépeint-elle sur nos images du quotidien? Cette sélection d’images débouche sur des sujets tristement familiers pour l’Afrique du Sud, notamment la fracture raciale et l’expérience du régime d’apartheid au quotidien. Les personnages figurant sur ces images ne se seraient certainement pas rencontrés « dans la vrai vie ». Néanmoins, des connections visuelles et thématiques émergent lorsque ces deux collections sont mis côte-à-côte, suggérant diverses façons de trouver malgré tout une résonance commune entre ces différentes vies.


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